الجمعة، 25 أبريل 2008

هؤلاء يسكنون كوكبى ..


اوضتى هى كوكبى الخاص ، اكتر مكان برتاح فيه فى الدنيا (( برغم
ان مافيهاش الكمبيوتر ): هو اللى فاضل وتبقى جنة الله فى الارض ههههههههه )) ،
ومهما كنت بعيدة فى سفر ومرتاحة ومستمتعة بتوحشنى اوضتى جدا لدرجة انى بنام احلم
بيها ..


اجمل حاجة فيها ان كل مافيها فيه لمستى الخاصة ، هى الحاجة
الوحيدة فى البيت اللى بقدر اغير فى ترتيبها ونظامها ..

وبمجرد ما باباها يتقفل عليا بحس انى فى امان وبحس انى فيها اقدر
اخرج كل حاجة جوايا ..


واللى ساكنين كوكبى اجمل مافيهم انهم من اختيارى ، وانهم مش
مفروضين عليا زى ما حاجات كتير فى الدنيا بتتفرض عليا ، وزى ما ناس كتير بيدخلوا فى
حياتى غصب عنى ..


كتير اوى كنت بعتبرها مركبة فضاء بتتقفل عليا وبروح لعالم تانى
واللى هحكيلكم عليهم دول بعتبرهم كائنات حية فى كوكبى ، كتير اوى
بقعد ارغى معاهم وكتير اوى بيكونوا السبب فى تغيير مودى ..


كفاية اوى انى اغير من اماكنهم واوضاعهم علشان احس بتغيير كمان
بحب اوى الحاجات اللى علقتها على الجدران .. علشان كسرت بيها قانون رسمى فى البيت
بانه ممنوع منعاً باتاً تعليق اى حاجة على الحيطان ..




اول سكان كوكبى هو سيمبا .. سيمبا ساكن فى الجدار اللى قصاد
سريرى ومكتبى .. كل ما احب استمد الشقاوة والعفرتة ببص على صورته وهو بيلعب بديله
ومتأهب للعب ..





وفى نفس الوقت كل ما احس انى مخنوقة بالعياط ببص لصورته وافتكر
احب قططى ليا اللى كنت معتبراه ابنى ، وفى البيت ما يقولوش عنه غير ابن سارة .. كان
اسمه سيمبا ،فكل ما اشوف صورته افتكر ابنى وافتكر المشهد اللى باباه بيموت ويتشرد
هو وهو فاكر انه السبب فى موت باباه وافتح فى العياااااااااااااط ..


وبعدين بطوط .. بطوط ساكن فوق سيمبا على اليمين ، كل ما احب اعيش دور
الاعلامية ، واتحمس للمذاكرة علشان اتفرغ للشغل ، ببص على صورته وهو بيقول خطبة
عصماء وقدامه ميكروفونات واخر انتكة .. دا غير انه شخصية الكرتون اللى قريبة بجد
منى ، وشخصيته زى شخصيتى ..


ميكى بقى ساكن فوق سريرى بالظبط ، مجسم ليه وهو مسخسخ وماسك بطنه
من كتر الضحك ، الصورة دى حطيتها فى المكان دا علشان الصبح وانا بحضر حجاتى وماشية
ابص عليها فاتفائل .. بس عايزة اقولكم انى عمرى ما بفتكر ابص عليها غير بالليل
هههههههههههه







(( دى الصورة بالظبط .. طلعت عينى عقبال ما صورتها بس فداكم ))

ثم ارنوبى المشنوق .. دا متعلق من ودانه فى السقف من ايام
الامتحانات والسبب انى كنت زهقانة وانا لوحدى بالليل بذاكر .. وحسيت انى محتاجة حد
يقعد معايا فمالقيتش قدامى غيره قررت اعلقه فى السقف بحيث يبقى نازل كده وقاعد
قصادى وانا بذاكر (( ايوة اشمعنى انا اتعذب لوحدى )) .. ماما حاولت تدافع عنه الف
مرة وتقنعنى وتقولي (( يابنتى حرام عليكى البتاع دا مش هترحميه بقى وتنزليه
))



بعد كده القطة ام عيون زرق : غالية عليا اووووووى علشان هدية من
اعز صديقة ليا ،وعلشان طول عمرى بحب القطط ام عيون زرق وكل ما قطة عندى تكون
حامل بقعد ادعى ربنا تجبلى قطة عيونا زرقاء لكن للسف لحد دلوقتى ما حصلش ...

_________________



تحديث مهم أوووووووووووى


الكمبيوتر دخل اوضتى يا ناااااااااااااااااااااااس


بقت جنة بالنسبة لى

هناك 17 تعليقًا:

Unknown يقول...

ايه الحلاوة دي
انتى عايشة فى دلع بجد
انا مفيش حد ساكن معايا فى الاوضة
غير شوية عناكب
اهو بيسلوني فى وحدتي

Tamer Nabil Moussa يقول...

بوست اكثرة من رائع سارة

الواحد بجد

عايز بلقى جوة غرفتة كل حاجة بيحبها


تحياتى

دكتور مستكنيص يقول...

انتي مشكلة بجد ياسارة
صحيح انا ماسألتكيش انتي صحفية فين ولا شغلك الاعلامي تبع إيه
انا علي فكرة صحفي
بس سيبك انتي انتي بجد مشكلة ومشكلة كبيرة كمان
يالا بيس

سارة درويش يقول...

حرااااااااااااام عليك يا
TheRiddle اكتر حاجة فى الدنيا بترعب منها العناكب .. بخاف منها اكتر من التعابين تخيييييييييل .. نورت الشاى ابو لبن ياباشا

سارة درويش يقول...

تامر نبيل ، معاك حق فعلا الاوضة لازم احب اللى فيها والا هتوصل الانسان للانتحااااااااار .. منورنى يا تامر بجد

سارة درويش يقول...

دكتور مستكنيص انا بلوووووووووووة مش مشكلة هههههههههههههه منورنى بجد وبالنسبة لانا صحفية فين فانا صحفية تحت التمرين فى جريدة صوت الغربية ، ومذيعة فى ميوزيكانا اف ام .. حاجات على القد كده بس فعلا حاسة بمتعة العمل الاعلامى .. وانت بقى صحفى فييييييييين ؟

دكتور مستكنيص يقول...

انا صحفي في مجلة إحنا وصدقيني اهم حاجة انك تبقي مستمتعة بالشغل وحاباه ومش فارقة المكان مش لازم يعني الواحد يكون في الاهرام مادمتي مستمتعة ومعاكي تيم وليكوا فكر بتتطبقوه يبقي تمام التمام
دوسي ياسارة انتي بجد دماغك طاقة وييجي منها اوي الليلة دي عاوزة المجانين اللي زي حالاتك وحالاتي
واكيد في يوم هبقي اشوف الجورنال بتاعك
تحياتي ياسارورة وبجد سعيد اني اتعرفت عليكي وعلي مدونتك الشقية
يامجنونة ههههههههههه

Miss. Sosa يقول...

شكرا علي الكوباية ....سلامي لسيمبا كلامك جميل بجد

غير معرف يقول...

يا سلاام ع الروقان يا غزال يا عثوله
بجد باحسد بطوط وميكى وسيمبا والقطة ام عيون زرقا انهم عايشين فى كوكبك الخاص ،وجميل انك تمدحى في اوضتك وتعتبريها عالمك الخاص .
أنا كمان كنت بحب أوضتى القديمة جدا ،وبكيت لما سبنا البيت ده علشان الاوضة دى واللى كان فيها أحلى ذكريات عمرى،كان فيها كمبيوتر (بس خربان) وكمان دبااااادبى كلها وصورة كبيرة للطفل الباكى وكنت باقعدفى البلكونة بتاعتها بالليل بالساعات انا واخوات ونقعد ننم
دلوقتى برضه باحب أوضتى بس مش أكتر من القديمة .......
سورى انى طولت بس أصل الموضوع ده جه ع الجرح ....
ومزيد من الرقى يا سوسو

nanosa يقول...

الله عليكي يا قمر
ايه الدلع ده
سيمبا وبطوط وميكي
ده احنا علي كده معقدين بقه ولا ايه
ههههههههههههههههههههههههههههههههه

تحياتي ليكي يا قمر ولكلامك الجميل بجد
زي العسل

سارة درويش يقول...

سمعت عنها كتييييييير المجلة دى ، ربنا يوفقك يا دوك يارب ويكرمك .. وصدقنى انا مش عايزة اعتب الاهرام اصلا ههههههههههه الاهرام ما بقتش صحافة بقت دعاية للنظام الحاكم ميرسى جدا لرأيك فيا بجد انا اسعد بزيارتك الجميلة لمدونتى

سارة درويش يقول...

تسلميلى يا ميس ثوثة ( اعتقد ان دا النطق ) اصل دا اسم دلعى ، نورتينى حبيبتى وشرفتينى وبالف هنا وشفا

سارة درويش يقول...

غير معرف ، مش عارفة بنوتة ولا ولد بس قلبى حاسس انك بنوتة .. تسلميلى يا حبيبة قلبى بجد على ذوقك العالى دا ، وبجد الله يكون فى عونك ويصبرك على فراق اوضتك القديمة .. تصدقى انى هتحط فى الموقف دا بردو واحتمال نتنقل لمكان تانى بس مش هنبيع بيتنا يعنى اوضتى هتفضل زى ما هى بس هبعد عنها .. نورتينى حبيبتى

سارة درويش يقول...

ننوسة معقدين ليه بسسسس يا حبيبة قلبى هههههههههههههههههه دا انا بس اللى عيلة حبتين زيادة ههههههههه

نورتينى يا حبيبتى وشرفتينى بجد

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

ههههههههههههههههههههه

اول زيارة ادخل غرفة اللعب كدة

ربنا يسعد ايامك

سارة درويش يقول...

ههههههههههههههههههه
الحمد لله انها جات على قد اللعب

ههههههههههههههههههه

البوست اللى قبله كان فيه حاجات مش لطيفة هههههههههههههه نورتنى بجد يا غزالى

WhItE HeArT يقول...

هههههههههههه

ايه ده ماشاء الله الكومبيوتر مبقالهوش مكان

بس تصدقي الصور دي ناقصاني فعلا بس اللي هييجي يزور كوكبي على رأيك هيقول لي عايش في عالم اطفال اطفال


هههههههه

بجد بوست رايق قوي

اول زيارة ليا وان شاء الله هتتكرر